VW of Vito (westfalia)

  • Jan

    Mijn vrouw en ik overwegen een camper aan te schaffen die tevens als dagelijkse auto moet gaan fungeren. Ook wil ik (amateurmuzikant) er mijn geluidsinstallatie in kunnen vervoeren naar optredens. Wij denken met name aan een Volkswagen Transporter of Mercedes Vito (Marco Polo). Ik heb persoonlijk een lichte voorkeur voor de (duurdere) Mercedes omdat ik de auto wat mooier vind; het oog wil ook wat.

    Wie kan mij iets zinvols mededelen om een goede keuze te kunnen maken (ervaringen?). Ook zou ik graag een keer zo'n camper willen huren (ik woon in Overijssel). Wie heeft voor mij een tip v.w.b. het huren van zo'n camper?

    Dank voor het lezen en nog meer dank voor de reacties.

    Nog een mooie zomer gewenst.

  • Martijn

    Wat betreft de mercedes ga wel voor de CDI versies (2de serie) niet alleen motorisch sterker, maar technisch veel beter dan de eerste serie (de 108D en 110D).

    Kijk oa ook op

    www.westfalia-campers.nl, misschien daar ook wel te huren.

    www.poptop.nl

    De volkswagen is wat groter maar de vito heeft een veel betere wegligging.

    Groeten

  • Chrizzie

    Wij hebben een VW camper, een T4. Dat is zo'n busje met een hefdak. We zijn er erg tevreden over en gebruiken hem ook als gewone auto als we thuis zijn.

    De VW heeft ook een nieuw model, de T5. Die is niet (meer) van Westfalia en daar heb ik negatieve berichten over gehoord. Hefdak is elektronisch, maar kan dan ook kapot gaan… Deurtjes van kastjes zouden gemakkelijk stuk gaan. Geen aanrecht (zit wel in de T4). Meer info kun je waarschijnlijk vinden op het VW bus forum. (ff googlen)

    Voordeel van de T5 t.o.v. de T4 is dat… Het hefdak, als het werkt, dus elektronisch is. Ik kan, i.t.t. mijn man, het dak van onze T4 niet dichtkrijgen. Veel te zwaar… En de kastjes hebben roldeurtje. In de T4 hebben ze klapdeurtjes en dat is niet zo praktisch als je de tafel hebt uitgeklapt en zit te eten en bedenkt dat je iets uit een kastje zou willen halen, want dan zit je zelf daar waar het deurtje open moet klappen…

    Van Vito's weet ik niks.

    Chrizzie

  • d.aalders

    Wij hebben een Vito 112 cdi automaat en ik vind het een fantastische reiswagen.Omdat wij ook een VW hebben gehad kan ik wel zeggen dat de MB wat betreft comfort en reisplezier boven de VW uitsteekt.(Tenminste dat vind ik) De bank(en) kunnen er vrij eenvoudig uitgehaald worden, zodat je een ruime laadbak overhoudt.Echter let bij de aanschaf wel op roest (onderkant portieren, achterklep enz. Wij hebben net na 8 jaar wat onderdelen laten vervangen en- herstellen en MB heeft een behoorlijk bedrag bijgedragen

  • Jan

    Dank voor de reactie. Ik las het pas vandaag. Mijn oproepje is al weer zo'n twee jaar oud. Niet verwacht dat er nu nog iemand zou reageren. Het grappige is dat wij nog steeds dubben wat we moeten doen. Ik lees regelmatig de stukjes op dit prikbord en probeer er mijn voordeel mee te doen.

    Volgend jaar willen wij twee weken met een Vito op stap. We willen er dan eentje huren. Ondervinding is een goede leerschool.

    Groeten,

    Jan

  • Van der Hoeven

    stoom op de stekkerdoos defect, geen richtingaanwijzer!!

    Waar zit het kastje?

  • van der Hoeven

    Stroom op de stekkerdoos van de trekhaak wordt bedoeld!

  • Tom

    Laat ik dan ook eens de vrijheid nemen veel later te reageren. Wat is uiteindelijk de keuze geworden?

    Wij dubben ook al langere tijd. Een Vito (vorige generatie) spreekt me wel aan maar deze heeft een minder goed imago waar het gaat om roest en duurzaamheid,

    Kortgeleden hebben we een oude T4 camper gehuurd met de 1.9 diesel motor, zonder turbo. Die zou ik dus in elk geval niet zelf kopen, alleen al om het tekort aan trekkracht en het overschot aan lawaai. Wel een sympathiek campertje.

    We kunnen nu een Vito camper overnemen, uit 2000. Die heeft al wel de goede cdi motor maar kan verder toch wel problemen geven.

    met groet,

    Tom

  • hennie

    ik zie dat de berichten al erg oud zijn maar wie weet leest de vraagsteller dit nog eens. Wij twijfelen ook steeds dus ook wij zijn benieuwd waar de keuze op gevallen is.

  • Zandkristal

    Ik heb nu net mijn T4 van 1992, ingeruild voor een Vito van 1999. Beide met hefdak, beide diesel.

    Ik ben meerdere keren weggeweest met de T4, en vind camperen ge wel dig. Daarom dacht ik, het wordt tijd voor een update.

    De T4 was handgeschakeld, nu heb ik een automaat. Nu heb ik tevens cruise control en airco, en dat is in een camper super. De eerste omdat je vaak lange stukken rijdt, het tweede omdat je als het goed is met mooi weer op vakantie gaat.

    Nu heb ik ook een echte schoonwatertank, en de T4 had een jerrycan met pompje voor het prima werkende kraantje, van maar 20 liter. Dat is vrij weinig, maar ik heb het er prima mee gered altijd. Drinkwater moet je toch kopen.

    Ik heb er nu wel gewoon mee rondgereden (met de Vito), en echt, het rijdt als een luxe wagen. Met de T4 had je vaak het idee in een vrachtwagentje te zitten, met daarbij wel een heerlijk ‘weg’ gevoel, vrijheid etc, maar dit! Super gewoon. Het scheelt natuurlijk een paar jaren, maar hier rijdt je dus wel echt luxe mee, Benz gevoel. Ik denk er sterk over mijn gewone autootje te verkopen.

    Ik heb hem aangeschaft bij een handelaar bij mij ter plaatse en kreeg een uitstekende prijs voor de T4 terug. Dat is weer het voordeel van een VW, die behouden hun prijs wel zeer goed.

    Het enige minpunt vind ik dat er zo te zien veel minder bergruimte in de Vito zit, maar zoals ik zei, ik moet er nog echt mee weg en hem inpakken. Ik zoek dan ook tips hoe ik extra bergruimte kan creëren.