Verbruik Camper op benzine

  • Kees en Hiltje

    Hallo allemaal,

    Ik ben mijzelf aan het orienteren op de Camper markt. Nu ben ik tegen een fraaie camper aangelopn met benzine motor. Het betreft een Peugeot J5 met 2 liter benzine blok. De camper weegt 2200 kilootjes. Is er iemand die enig idee heeft wat het gemiddelde verbruik zou kunnen zijn van zo'n voertuig? Ik begrijp dat het vooral bepaald wordt door de rechtervoet, maar moet je rekening houden met een verbruik van 1:5 of is dit overdreven?

    Bedankt voor jullie reactie!

  • Haije Bekkema

    Hallo Kees en Hiltje,

    Naar aanleiding van deze vraag kan ik je meedelen dat het verbruik hoog is, ik schat 1 liter benzine op 7km. Erg dorstig dus.

    Elke keer dat je gaat tanken kost je dit gauw 80euro, dan is de tank weer vol.

    Actie radius van deze tank vol benzine waarschijnlijk 400km, mag je erg blij zijn.

    Afhankelijk van je vakantie bestemming kun je zelf bepalen welk budget je nodig hebt.

    Tenzij je de camper laat staan. Dit kan niet de bedoeling zijn. Het is juist zo dat je de camper moet gaan gebruiken. Dit is met benzine onmogelijk.

    Ik spreek uit ervaring, wij waren in het bezit van een VW Transporter, gemiddeld verbruik 1:7,5. Erg dorstig. Met de huidige benzine prijzen is dit onbetaalbaar.

    Gemiddeld gebruik per jaar 4000km. Zet de camper maar weer gauw in de stalling kunnen we deze ook niet gebruiken, de benzine kosten werden daardoor erg laag gehouden.

    Sinds 1998 zijn onze camper(s) met diesel motoren. Gemiddeld gebruik per jaar 12000km.

    Natuurlijk betaal je meer wegenbelasting.

    VW Transporter bj 1981 gewicht 1740kg ca. 250euro/jaar

    VW LT 35TDI bj 1997 gewicht 2660kg 597euro/jaar

    Je ziet dat wij de camper heel veel gebruiken.

    MIJN ADVIES GEEN CAMPER MET BENZINE MOTOR!

    Laat maar eens horen wat je gaat doen.

    Greetz,

    Haije Bekkema Drachten.

    http://home.versatel.nl/hbekkema/Kees en Hiltje schreef:

  • Kees en Hiltje

    Hallo Haije,

    Bedankt voor je reactie. Ik had er zelf ook al een beetje ee vermoeden van, maar ja, je hoort dit graag ook nog eens van een ander (die er bij voorkeur ervaring mee heeft). Ik weet nog niet wat we doen, maar de diesel heeft een beste voorsprong in mijn optiek. Ik ben ook nog even op je website geweest en heb daar rondgekeken, altijd leuk handige tips!

    Tot horens / sprekens

    Kees en Hiltje

  • Chris Spuij

    Hallo,

    Ik ben het toch niet helemaal eens met de stelligheid waarmee dhr. Bekkema het een en ander toelicht.

    De benzine is in het buitenland vaak goedkoper.

    Een afgetrapte diesel rijdt ook niet voordelig, en geeft veel overlast in de vorm van rook/roet, om over de APK maar te zwijgen.

    Ook kan dhr. Bekkema nooit het advies geven om niet aan bezine te beginnen, want dat hangt gewoon af wat je de camper gaat doen (veel km rijden b.v..)

    Als je een camper koopt die belasting vrij is kan je heel wat km rijden met wat je dus uitspaart aan wegenbelasting.

    Denk ook eens aan inbouw van LPG om mee rijden, zeker met een belasting vrije camper lach je een diesel rijder uit, de inbouw verdien je dan zo terug, als je zonodig veel km wil gaan rijden.

    Luister liever naar meer meningen, dan naar 1 foute.

    Groeten Chris.

  • Kees en Hiltje

    Hallo Chris,

    Jij ook natuurlijk bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei, de beslissing is nog (steeds) niet genomen. Ik moet je zeggen dat ik al een aantal maanden (lees groot deel van het jaar) bezig ben me te orienteren en inmiddels heel goed weet waar ik op moet letten. Ik kan nu dan ook behoorlijk snel het “Kaf van het Koren” scheiden op de campermarkt. Als je niet in de positie bent om 30.000 euro of meer uit te geven (of wil geven) wordt het een lastig verhaal. Je loopt dan, net zoals je zelf al zegt, vaak tegen vreselijk afgetrapte en dodelijk vermoeide diesels aan. Iets waar men niet (en ik zeker niet) op zit te wachten. En de overweging omtrent de wegenbelasting is iets waar je zeker stil bij moet staan, alsmede het steeds sterker wordende gerucht dat de houderschapsbelasting voor ALLE diesels uiteindelijk toch weer gaat stijgen. Nu is het verschil ongeveer 250 euro per jaar, rekenen mag niet meer, maar ik doe het lekker toch en dat blijkt het gewoon bijna 600 ouderwetse pieken te zijn. De camper die ik gezien heb is voorlopig nog lang geen 25. De optie LPG weet ik niet hoor. Ik ben bang dat ik de aktieradius en het vermogen teveel ga aantasten.

    Afijn, we tobben verder, bedankt voor je hulp!

    Groet,

    Kees

  • woldlake

    Ik heb zelf een camper op benzine

    ja het is wat duurder om veel afstanden mee te rijden maar er staan ook positieve dingen tegen over

    1e plaats het lawaai veel minder dan een diesel

    2e plaats je mag met een benzine motor in alle steden komen met een diesel niet

    3e plaats er zit in de peugeot j5 geen distributie riem in die je elke keer moet vervangen scheelt toch een kleine 100 euries als je het zelfdoet anders nog een beetje meer

    4e plaats de belasting scheelt ongeveer de helft

    Ik heb hem inmiddels op gas lopen wat een aktieradius van ongeveer 1 op 5 geeft

    Een nadeel is dat hij iets in moet leveren kwa kracht maar goed je kunt altijd even overschakelen naar benzine

    Maar heb dan een camper die 2700kg schoon aan de haak is en gauw naar de 3500kg komt als we weg gaan

  • Michel

    Hallo

    Ik rij zelf een VW T4 op benzine/LPG 2.5 5 cilinder

    Op benzine rij ik zelf 1 op 7

    Op Lpg rij ik dus 1 op 6

    Volbeladen rij ik 1 op 5 (was echter wel met caravan met een totaalgewicht van 2400 kg) vond ik zelf nog meevallen

    Als ik het omreken met een VW T4 op diesel met hetzelfde vermogen dan ben ik prijstechnisch(lpg prijs ten opzichte van diesel) en wegenbelasting goedkoper uit.

    Qua vermogen lever ik echt mininaal in, niet zelf te merken aan het pedaal echter alleen op de testbank paar pk op de 115 die ik er heb.

    Nadeel is echter wel in het buitenland heeft niet ieder LPG maar daar ken je boekje voor kopen waarin alle lpg stations in europa staan.

    Op mijn LPG tank (75 liter met 80% vulling) haal ik ongeveer dus 450 km en daarmee zijn alle LPG stations binnen bereik, en gelijk goed moment om koffie/plaspauze te houden.

    Mocht onverhoopt toch geen LPG in de buurt zijn, lang leve de benzine tank, die je uiteraard vol heb zitten om alsnog eens een uch afstand te kunnen rijden, oftewel ik pak het voordeel eruit van een dubbele tank.

    groet