camper parkeren.

• Rob Rosendaal

Ik zag laatst een geparkeerde camper die een bekeuring had gekregen voor het te lang in een parkeerhaven staan. Aangezien ik mijn camper ook regelmatig voor meerdere dagen op een gewone parkeerplaats zet, vind ik dit verontrustend.

Weet iemand wat de richtlijnen in Nederland zijn voor het parkeren op de openbare weg en of het verboden is om in een geparkeerde camper te overnachten?

Rob

• monique

Elke stad/dorp/gemeente heeft een APV. Hierin staat exact vermeld hoe of wat. Bij de meeste gemeentes staat hier in: het parkeren van een kampeermiddel (caravan, vouwwagen,camper, ed.) mag voor maximaal 3 x 24 uur.

Dit wil dus zeggen na 3 dagen camper weghalen van de parkeerplaats. Sommige gemeentes accepteren het als je dan een stukje gaat rijden en de camper op een andere plek neerzet, maar de meeste helaas niet.

Veel gemeentes doen niets, zolang er geen klachten zijn.

In een geparkeerde camper overnachten zonder dat je op een daarvoor speciale plek staat MAG NIET!

• werner

Beste Rob,

Het is inderdaad zeer verontrustend, vandaar dat ik je mail. Zet je camper gewoon in een goede stalling en haal hem tevoorschijn als je hem nodig hebt. Groeten van Werner (hahahahahahahahaha)

• Micha

Klopt helemaal. Slapen in je camper mag in Nederland niet. Stel je voor. Deze wet was oorspronkelijk ingesteld om landloperij tegen te gaan. Zo anticipeert Nederland dus niet op ontwikkelingen waar de rest van de landen om ons heen om het hardst roepen dat campers er op speciale plekken welkom zijn.

Nog een voorbeeld: neem een roeibootje van zeg 1,5 bij 5 meter. Geen agent die je een boete geeft als je er in blijft slapen. Dat mag! Overigens… Heeft oom agent het wel eens geprobeerd om een slapende vrachtwagenchauffeur weg te sturen? Hij herinnert zich onmiddellijk vrouw en kinderen. Ergo: wij camperaars zijn te lief, veel te lief en onze gemeentebesturen en provinciebesturen zijn te laf, veel te laf om hun nek uit te steken voor de eerzame camperaar en her en der camperplekken toe te staan. Het aanleggen van camperplekken is inmiddels geen binnenlandse aangelegenheid meer. In het buitenland worden we erop aangesproken. In verwijtende zin wel te verstaan! Camperaars, verenig u… maar bij wie? Tot nog toe heeft camperend Nederland alleen maar gemopperd. Twee plekken hier en drie daar zijn als enorme overwinningen gevierd. Daar waar de overheid het laat zitten, daar kan het particulier initiatief (ondernemend Nederland) het voortouw nemen en camperplekken met sanistation aanleggen. Wie o Wie?