camper met vorst

• werner

Hallo beste lezer,

We zijn sinds kort in het gelukkige bezit van een geweldige Laika camper en hebben er al sinds die tijd behoorlijk veel mee getourd. Wij willen dat ook graag blijven doen nu de vorst periode er aan komt. (Heerlijk).Wat kunnen we doen om vorst te vermijden, behalve zout water en anti vries (geintje). Graag serieus antwoord, heb geen zin om de les gelezen te krijgen, want dat gebeurt wel vaker op fora. Ben immers een eerlijke nitwit. Groeten en tour ze!!!!

• Co

Beste Werner,

Ik zal je zeggen wat ik zelf altijd doe in de winter:

* ´s winters stallen in een stalling die tot -10 vorstvrij is

* leidingen leeg laten lopen, geiser leeg laten lopen, huishoudaccu verwijderen zodat er in elk geval geen water meer gepompt kan worden

* auto-accu in zijn geheel ontkoppelen (+ en - dus)

* spirtus in het reservoir voor de ruitensproeier

* aantal raampjes op een kier laten staan voor ontluchting

Groetjes Co

• werner

Co, bedankt voor je advies. Groet, Werner

• Johan@

Als we onderweg zijn, hebben we dag en nacht de kachel aan als we ergens staan.

Als we weer thuis zijn laten we simpel het water uit het systeem lopen zodat de vorst geen kans krijgt. Voor de rest heeft Co groot gelijk.

Gr.Johan@

• Peter

Wij hebben in onze watertank een anti-vorst apparaatje geplaatst en een verwarmingsspiraal om de leidingen aangelegd.

Het apparaat springt automatisch aan als het (ik geloof) 3 graden is.

• Petra

s"nachts je kachel op stand 1 aanzetten ,doen wij ook.

• LUUD

HALLO WERNER,

Zelf heb ik vorig jaar in januari in de sneeuw gestaan -14 en mijn watertank was geisoleerd met een soort ondertapijt en heb met schoon water geen probleem gehad, behalve met tappen op de camping, moest vaak lopen naar de verwarmde toilet gebouw.

Mijn vuil water tank was wel bevroren, omdat die niet geisoleerd was.

Ik zou nu de leiding onder de gootsteen afkoppelen en er een emmer onderzetten, of er een slang aanvast maken die ik bij gebruik even buiten zou hangen.

Ook kan je als je die rommel niet wil de vuilwater tank open zetten met een emmer er onder die je regelmatig kan legen

• Len van Rijn

Kunt u mij vertellen waar u deze antivorstapparatuur gekocht heeft, en wat het stroomverbruik is van deze oplossing. Wij staan regelmatig wild in de sneeuw, vandaar dat stroomgebruik een issue is/blijft

groeten,

Len