ervaring met zibro kachel ??

• Len van Rijn

Op onze wintersportbestemming sprak ik een Belg, die aangaf zijn Camper continue te verwarmen met een reuk en uitlaatgasvrije ZIBRO petroleum kachel. Volgens hem was het openzetten van een dakluik genoeg om het geringe reukloze uitlaatgas te laten ontsnappen. De kachel was werkelijk bloedheet, al bij stand 2 (van 5). Verder deed hij op een tank van 15 liter petroleum (rond ?15) de hele week. Veel goedkoper dan mijn gasverbruik van 3 tanks a 25 euro

Heeft iemand daar ervaring mee ??

• adriatic660sp

levens gevaarlijk……………………..je zegt het zelf al..je sprak een belg

• Peter

Precies, nooit doen!

• Micha

Reukloos kan, mits van volledige verbranding sprake is. Dat kan alleen als je flink ventileert. Waar blijft de warmte dan? Dergelijke kachels zijn inderdaad DODELIJK voor mensen die zich niet realiseren dat in een mum van tijd alle zuurstof uit de camper is opgebruikt. Gevolg: naast kooldioxide ook koolmonoxide. Pijnloos maar honderd procent dodelijk.

• Len van Rijn

Dank voor de info. Jullie stellingname is duidelijk. Ik doe het toch maar niet.

• j.g. van der knaap

ik zie hier alleen maar algemene beweringen rondgestrooid worden! en een als denigrerend op te vatten opmerking richting onze zuiderburen. als ik wel goed geïnformeerd ben, dan heeft zo'n schoorsteenloze kachel een ingebouwde veiligheid o.a. voor omvallen, oververhitting en zuurstofgebrek. ik zie eigenlijk geen verschil tussen het gebruik in een camper en in een huiskamer. bij beiden komt er overal wel zuurstof uit gaten en kieren. hoe komt dat soort kachel anders aan een goedkeuring?

wie wel met feitelijke info kan aankomen, is welkom hier.

• Johan@

• Micha

Ik ga wat dieper in op mijn uitleg van 16 maart en de daarop volgende reacties.

Elk verwarmingsapparaat dat warmte produceert met behulp van verbranding van zuurstof, vormt een potentieel gevaar voor mens en dier in huis en in de camper. In een kleine ruimte als een kampeerauto is de beschikbare zuurstof door een petroleumkachel of iets dergelijks, in een mum van tijd opgebruikt. De moderne dakluiken ventileren wel, zelfs als ze zijn dichtgedraaid, maar kunnen de uitwisseling van grote hoeveelheid gassen (CO2, koolstofdioxide, is een afvalgas na verbranding, dat moet uit de kampeerauto, O2, zuurstof, moet in de kampeerauto) lang niet aan tenzij de dakluiken en ramen wijd open staan. Naast CO2 wordt H2O gevormd, water(damp), dat ook uit de camper moet diffunderen, ventileren, om allerlei ongewenste condensatie (en daarmee later schimmelvorming in de camper) te voorkomen.

Of je nou eten kookt op butaan of propaan of je zet je zibro aan, het resultaat is ALTIJD vorming van CO2 en H2O. CO2 is op zich niet gevaarlijk - wij ademen het als gevolg van onze eigen ‘verbranding’ voortdurend uit - het verdringt door zijn volume ook nog eens zuurstof in de camper.

En dan het allergrootste gevaar: als de zibro lekker brandt, er na enige tijd onvoldoende zuurstof aanwezig is voor een optimale verbranding, ontstaat geen CO2 maar (ook) CO of KOOLMONOXIDE. Dit laatste gas heeft ronduit dodelijke eigenschappen:

- het is volkomen reukloos en kleurloos;

- koolmonoxide verdringt de aanhechting (en dus het transport door het lichaam) van zuurstofmoleculen aan het hemoglobinemolecuul (het ‘rode’ deel van ons bloed). Gevolg: vaak helaas een zekere, pijnloze dood nadat mensen slaperig worden en eraan toegeven even de ogen dicht te doen. Mensen die hieraan zijn overleden zitten haast vredig in hun stoel. Ze lijken te slapen, maar hun laatste ademtocht is ze reeds ontsnapt.

En dan nog iets over toelating van dit soort kachels: ze moeten voldoen aan bepaalde normen en eisen zoals:

- doven bij omvallen

- doven bij zuurstofgebrek.

Wie zijn leven toevertrouwt aan deze papieren eisen, rijdt waarschijnlijk ook geblinddoekt in zijn camper.

• CS

Ik heb thuis 2 Zibro Kamins; aangename warmte en superveilig (en het is goedkoper dan via de Nuon).

Heb er een die je moet aansluiten op het stroomnet (de laser), maar wel op petroleum werkt.

Je stelt de thermostaat in op 23 C en de hele ruimte is binnen 10 minuten 23 C, ook de keuken naast de huiskamer.

De ander ( Turbo Electronic) werkt op 2 batterijen en petroleum (zgn. Zibro brandstof).

Bij beide kachels geldt: als er zich te weinig zuurstof in de ruimte bevindt dan hoor je eerst een minuut lang een harde piep, hierna slaat hij automatisch uit.

Pas als je geventileerd hebt dan kan je hem weer aansteken.

Verder zit er een omvalbeveiliging op; zodra je hem maar even aantikt dan slaat hij ook automatisch uit.

Heb ook eens gehad dat iemand er een plastic zak tegen legde (tegen de voorkant van de laser) en hij ook automatisch afsloeg omdat hij zijn warmte niet kwijt kon.

Heb ooit jaren geleden een keer gehad dat hij automatisch afsloeg omdat er te veel koolmonoxide in de lucht zat, was toen ik een stacaravan had en we met 5 man zaten te borrelen en de zibro aan stond (vroor buiten).

Eerst goed ventileren en vervolgens ook nog 10 minuten wachten en toen kon hij weer aan.

Normaal gesproken ventileer ik heel goed, maar als je met veel mensen in een caracan zit en je hebt de zibro aan dan wordt er toch aardig wat zuurstof verbruikt.

Daarom: als je een petroleum kachel koopt koop dan een Zibro.

Je betaalt er flink voor (zelfs 2e hands op marktplaats) maar het is wel een stuk veiliger dan de namaak.

Hier vind je nog wat info over de Zibro:

http://www.hubohogeland.nl/index.php?option=com_content&task=category§ionid=8&id=93&Itemid=118

• Marcel

De Zibro verbrandt vrijwel 100 % van de brandstof. (Dubbele verbranding)

Hij brandt ook op speciale zuivere petroleum. Tevens slaat hij af bij een tekort aan zuurstof..Koolmonoxide vorming is dan ook (vrijwel) uitgesloten, maar ventilatie is natuurlijk belangrijk want zuurstof arme lucht is ongezond.