Waar overnachten

• Jiver

Als beginnende camper eigenaar vraag ik mij het volgende af:

Is het als bezitter van een camper mogelijk om op een “gewone” camping te overnachten of ben je aangewezen op speciale campings of overnachtingsplaatsen?

• Jan

of je welkom bent op een “gewone” camping hangt van de camping in kwestie af. Op het overgrote deel van de campings in NL en in het buitenland ben je van harte welkom. Ik kan me voorstellen dat sommige kleinschalige campings, of campings in natuurgebieden men liever niet een camper ziet die het gras kapot komt rijden.

Naast campings kun je gebruik maken van camperplaatsen. Dit zijn overnachtingsplaatsen, zonder dat er een camping omheen staat. Dit kan op een parkeerterrein aan de rand van een dorp of stad zijn, op industrieterreinen, etc. De plaatsen zijn duidelijk gemarkeerd. Sommige camperplaatsen hebben voorzieningen zoals vers water, stortmogelijkheid of stroom. Overzichten of catalogi hiervan zijn o.a. via internet te vinden (zie hieronder)

Meer info hierover kun je via veel kanalen krijgen, waaronder:

www.NKC.nl

http://www.campervriendelijk.nl/links/linksnaar/camperforum.html

succes!

Jan

• Math

De zogenaamde vrije camperplaatsen hier in Nederland zijn dun bezaaid. Je komt ze wel eens tegen maar het is vaak zoeken. Ook de lokaties zijn niet bepaald uitnodigend. Bij de kust vind je ze nauwelijks en je moet echt al kilometers landinwaarts gaan om een camperplaats te vinden. Soms zijn ze nog niet eens officieel.

In tegenstelling tot Frankrijk waar je ze op vele plaatsen tegenkomt. Wat dat betreft kunnen we hier nog heel wat van leren. Een camper is daar een algemeen aanvaard

fenomeen, terwijl hier in Nederland nogal eens geringschattend over een camper gedaan wordt. Heeft m.i. met verkapte jalouzie te maken. Alles wat boven de grauwe middelmaat uitsteekt, of dat dan terecht of onterecht is maakt niet uit, wordt hier immers meedogenloos neergemaaid. Decadentie is hier uit den boze.

Aan een camping valt immers ook nog wat te verdienen maar een camperplaats kost alleen maar geld en levert navenant weinig op. Zodoende staan de gemeentes niet te springen om een camperplaats aan te leggen. Hier viert de typisch Nederlandse calvinistische kneuterigheid hoogtij!

Ik houd het op Frankrijk waar je al deze mogelijkheden wel hebt en waar ook de meeste campings uitstekend zijn toegerust om campers een fatsoenlijke standplaats te bieden.

• Johan@

Ook met Duitsland bijzonder goede ervaringen op dit gebied en sluit me verder bij Math aan.

Gr. Johan@

• Marleen

Hallo Jiver,

Wij hebben een camper boek gekocht bij de anwb,en wij staan nooit meer op een camping,er staan plaatsen in van heel europa,en ook de beschrijving van de plaatsen die er in staan,en je staat vaak op de mooiste plaatsen,aan het water of in een dorp,het boek heet campergids .

veel succes!!

• fred stout

ik zoek de adressen in Oslo en Bergen waar je met de camper kan overnachten(geen camping)

Gaarne bericht

Groet

Fred

• Linda

Kan mij iemand vertellen of er camperplaatsen zijn in Denemarken?