Overige kosten camper

• Paul

Momenteel aan het orienteren voor een 2e hands camper, van tussen de 5000 en 10000 euro. Ik kan nog niet helemaal inschatten wat de overige kosten gaan worden.

1. Vanaf welke leeftijd valt een camper onder een oldtimer verzekering, en wat zijn daar ongeveer de kosten van.

2. Wat kost ongeveer de wegenbelasting voor een camper.

3. Wat kost een stalling voor een camper van ca. 5 meter.

4. welke kosten (behalve apk en beurt) zie ik nog over het hoofd.

Alvast bedankt.

• Jan

Hoi Paul,

over het algemeen gesproken vallen de bijkomende kosten van een camper niet mee. Ik zal je vragen specifiek beantwoorden (voor zover ik dat kan)

1) weet ik niet precies. Een camper is een motorvoertuig net als een Mercedes uit 2006, of een Ford Transit uit 1990 of een Volvo uit 1966. Dus ik denk net als bij een andere auto?

2) wegenbelasting hangt af van het gewicht (net als bij iedere andere auto). Voor mijn camper (ledig gewicht: ongeveer 2400 kg, dieselmoter) betaal ik ongeveer EUR 500 per jaar. Let op: dit is conform het zgn. kwartaaltarief! Voor een reguliere bestelwagen van hetzelfde gewicht en brandstof betaal je dus ca. EUR 500 per kwartaal!

3) hangt af van de regio, de stalling (overdekt of niet), e.d. maar houd rekening met ongeveer EUR 200 per jaar als maximum.

4) je hebt niet alleen een moter-gedeelte te onderhouden, maar ook een woongedeelte. Hier zit in: boiler, waterpomp, accu's, verwarming, badkamer met toilet, keukent met koelkast, airco (?), satelietontvanger (?), etc. etc. Ik kan me voorstellen dat in een oudere camper de koelkast wellicht eerder aan vervanging toe is, of de bopiler, e.d.

Je kunt lid worden van de NKC of andere belangenverenigingen (ca. EUR 60 per jaar).

succes

Jan

• Albert

De camper is net als bij auto's het 25e jaar een oldtimer. Wel accepteren veel verzekeringen 15 jaar als oldtimer, dus een lage verzekering!

Wel moet je er dan rekening mee houden dat oldtimers niet meer dan (uitmijn hoofd) 5000 km per jaar mogen rijden!