aanschaf import camper

• ad

Ik ben van plan een camper aan te schaffen. Ik heb er al een op het oog. Dit is een import camper. De verkoper zegt dat hij van 2001 is op het kenteken bewijs staat eerste toelating 2001. Kan ik ervan uitgaan dat deze camper ook van 2001 is en hoe kan ik dat controleren?

• Johan@

Zal waarschijnlijk in 2001 ingevoerd zijn dus kan de leeftijd veel ouder zijn.

Op het typeplaatje onder de moterkap (fiat) staat ook het bouwjaar van de motor misschien dat je daar iets uit af kunt leiden.

Gr. Johan@

• ad66

Ik heb inmiddels bij fiat nederland dmv het chassis nr het bouwjaar van de auto achterhaald en dit was dus 1998, de koop ging niet door. Heb nu wel een leuke ahorn camp van 2000 en de eerste reis naar Winterberg is ons prima bevallen.

• Gerard

je kunt niet afgaan op chassisnummers ed.

De eerste toelating is de datum die afgegeven is ( in alle landen ) dat het voertuig voor het eerst een kenteken heeft gekregen en dan kan je er natuurlijk ook vanuit gaan dat het voertuig voor het eerst de weg is opgegaan.

Het is best wel mogelijk dat er datums van chassis ed bekend zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ze er dan ook mee gereden hebben.

ander voorbeeldje de campers bestaan uit zoveel verschillende onderdelen denk maar aan de verwarming koelkast ed. deze zijn bij onze camper ook al eerder gemaakt dan dat ze geplaatst zijn in het voertuig maar dat wil dan nog niet zeggen dat de camper van dat bouwjaar is dat kan veel later liggen.

ik heb genoeg nieuwe campers gezien die meer dan een jaar bij de dealer hebben gestaan voor dat ze verkocht waren.

en dan kan het feitelijke bouwjaar en eerste toelating wel eens snel twee jaar

verschillen.