Accu oplaadsysteem

  • Chris

    Ik heb een Fiat Ducato camper, en het probleem is dat het oplaadstation heel erg heet wordt als ik er stroom opzet. Het is een electromatic laadsysteem die als de auto via een stopcontact 220 volt krijgt de beide accus op zou laden, maar hij wordt na een half uurtje al loei heet en moet ik de stekker er uit trekken.

    Wie heeft hier verstand van en kan mij helpen?

  • Co

    Beste Chris,

    Technisch ben ik niet zo onderlegd, maar ik laad (wanneer dat nodig is) de accu voor de motor gewoon bij mij thuis op via een conventionele acculader. Mijn huishoudaccu ligt voor in de moterkap naast de motor-accu en de motor accu laadt de huishoudaccu op als ik rijd. Er zit een schakelaar onder mijn dashboard die ik uittrek als ik ga rijden. Zo is de huishoudaccu altijd gevuld en kan ik minstens 3 dagen vooruit als ik aankom op de plek van bestemming.

    hopelijk heb je hier iets aan

    succes

  • Ron

    Ik ga ervan uit dat dit probleem zich tot nu toe niet voorgedaan heeft?

    Te veel warmteontwilkkeling duidt op een (te) grote stroom, met andere woorden overbelasting. Het zou kunnen betekenen dat je een kortsluiting in de bedrading hebt, of dat één van de accu's defect is. Ook kan de acculader defect zijn.

    De lader kun je controleren door de spanning op de uitgang te meten. Normaal zal de spanning ongeveer 14 volt zijn bij het laden. Een te hoge spanning geeft aan dat de lader defect is. Hierdoor kun je ook de accu's vernielen. Als de spanning te laag is wordt er meer stroom getrokken dan de lader kan leveren, dus overbelasting of een defecte lader.

    De accu's kun je eenvoudig controleren door de accu's los te koppelen en enkele uren te wachten. Meet daarna de spanning van de accu. Als een cel kapot is zal de spanning lager zijn dan 12 volt. Je kunt eventueel ook met een zuurweger alle cellen controleren. Je kunt ook nog proberen of hetzelfde probleem zich voordoet als je de accu's een voor een op een andere lader aan te sluiten.

    De bedrading kun je aan beide zijden loskoppelen en doormeten. Dan de weerstand meten van de aders onderling en ten opzichte van aarde. In beide gevallen moet de weerstand oneindig zijn.

    Succes,

    Ron

  • Chris

    Bedankt hier kan ik wat mee.