Voor ca. € 50.000 heb je inderdaad een klain nieuw campertje. Kijk je naar een iets grotere camper dan ga je al snel naar € 70.000 of € 80.000.
Vaak is het een kwestie van hoe val je mee uit. Dat heb je ook met een 2e hands auto. Natuurlijk kun je beter nieuw rijden, maar daar hangt ook een prijskaart aan. Voor een camper die je slechts een aantal keren per jaar gebruikt ligt dat dan nog eens anders. Je haalt het er financieel gezien nauwelijks uit zo veel schrijf je als particulier af op zo'n ding.
Vaak is het zo dat een camper die niet al te oud is ook niet al te veel kilometers heeft gedraaid. Goed, de accu's hebben vaak veel te lijden gehad door het weinige rijden en het opladen. Ook de wiellagers hebben te lijden doordat te lang geparkeerd wordt met zo'n camper. Toch zijn dat in de regel kosten waar best overheen te komen valt. In het begin wat aanloopkosten maar dat kun je bij een 2e hands nauwelijks voorkomen. Ik geef mijn (2e hands) camper in onderhoud bij een erkende garage en heb nog nooit noemenswaardige problemen gehad. Roy schreef:
>
> Wijn zijn ons aan het orienteren op de aanschaf van een
> gebruikte camper geschikt voor twee personen en twee honden.
> Daarmee willen we in ieder geval in 2008 mee op vakantie naar
> Scandinavië. We hebben in onze ogen een redelijk budget
> (maximaal € 25.000,–). Nou hebben we van twee verschillende
> en ervaren camperaars te horen gekregen dat het financieel
> beter is een nieuwe camper aan te schaffen. Die zou je al
> hebben voor iets minder dan € 50.000,–. De tweedehands markt
> zou overspannen zijn, de prijzen veel te hoog en er is veel
> kaf onder het koren. Mijn gezonde boeren verstand zegt dat
> als je je goed laat informeren en eventueel
> aankoopbemiddeling zou inschakelen het risico van een kat in
> de zak zoveel mogelijk beperkt wordt. Aankoop via een erkend
> bedrijf met afspraken over garantie etc. moet toch kunnen
> voorkomen dat je bedrogen uitkomt? Of ben ik te naïef?
>
> Graag ervaringen en of tips! Betrouwbare en kundige
> verkoopadressen zijn ook van harte welkom.