220v / 12v in de Camper

• Arno

Hallo beste camperaars,

ik heb voor de komende zomer (2008) een camper gehuurd (Knaus Suntraveller).

Het word de eerste keer dat we met een camper op pad gaan, we willen 3 weken naar Italie gaan (Duitsland, Zwitserland, richting Rome, lvia de kuststreek naar Genua, vandaar weer terug)

Ik heb gelezen dat op de meeste camperplaatsen geen 220V aanwezig is.

Voor enkele spullen heb ik echter wel 220V nodig.

o.a.

-Lader film camera (220V, accu 7.2V)

-Scheerapparaat (oplaadbaar 110/220V)

-Telefoon (Hier heb ik een 12V lader voor)

-Fohn (voor mijn vrouw)

Ben ik dan afhankelijk van “gewone” campings of weet er iemand een andere oplossing.

Bestaan er misschien universele 12V adapters en/of een fohn op 12V?

Eventuele reistips zijn ook altijd welkom.

Bijvoorbaat alvast bedankt

• Ron

Arno,

De meest voor de hand liggende oplossing is om gebruik te maken van een 12V - 230V omvormer. Deze zijn in verschillende vermogens te koop. Neem wel een zuivere sinus omvormer omdat laders (met name snelladers) kapot gaan met een ander type omvormer. Deze omvormers zijn wel prijzig. Voor de laders kun je met een klein vermogen volstaan (150/300 watt)

Als je een fohn hierop wil laten werken heb je wel een flink vermogen nodig. Dit heeft ook gevolgen voor de accu en de kabels. (Voorbeeld: fohn 1000 watt trekt een stroom van 1000/12=83 ampere uit je accu)

Bij campingwinkels zijn fohns op 12 volt te koop, maar ik weet niet of die goed werken. Ook deze zullen een forse stroom trekken. Let erop dat de kabels dik genoeg zijn zodat er geen oververhitting optreed, waardor de isolatie niet smelt en kortsluiting of brand kan veroorzaken.

Als je aparaten werken met een 220 volt adapter, kun je ook een 12 volt adapter kopen met instelbare uitgangsspanning. Ik weet niet of je dan de spanning kunt krijgen die je nodig hebt (7,2 volt is geen gebruikelijke spanning).

Succes en een prettige vakantie.

PS: probeer niet te veel te willen zien. Je kunt beter alles op je gemak doen en later nog eens teruggaan.

• math

ik heb een omvormer gekocht die je gewoon in de aanstekler kunt steken. 12 volt naar 220V. Kosten ca. 35 euro's. Werkt prima. Te koop in iedere electronica zaak.

• Arno

Beste Math,

Wat is het maximale wattage dat z'n omvormer aankan?

Moet daarbij dan de motor draaien i.v.m. leeglopen accu, of valt dit mee?

.

• math

Ik laad altijd op met draaiende motor. Het verbruik is niet zo buitensporig hoog van een mobieltje of computer. het zijn altijd betrekkelijk lage wattages maar ik ga niet het risico lopen dat mijn accu leegloopt. Aan de andere kant is dat natuurlijk ook geen ramp zeker niet las je het ding aansluit op de binnen accu. Die wordt immers weer geladen als je gaar rijden.

• Pastnetnie

Je kan ook gewoon wat reserve accu's meenemen voor bijvoorbeeld je camera of een zonnelader met USB aansluiting. Dat kost je niet veel, beter voor het milieu en veel relaxter. Ik vind dit een prima winkel, lekker duidelijk en goedkoop: www.saake-shop.nl. Succes.

• Marlies

hallo,

ik ben een vaste klant op het canada forum en daar verwees me iemand hiernaartoe voor een vraag (en we hebben een camper dus ik heb het prikbord ook gauw gebookmarkt :))

Heeft er niemand last van dat de zekering doorbrandt van de sigaretten aansteker? We hebben nl. een omvormer voor 300 Watt en die heeft zowel in onze auto als in onze camper al de zekering eruit geknalt (met alleen de laptop eraan). Er blijkt in de auto een extra 12v aansluiting verder naar onderen te zitten met een zwaarder circuit, speciaal voor opladers. Onze camper heeft dat niet (en volgens mij de camper die we eens gehuurd hebben ook niet). De garage die onze camper voor het seizoen gecheckt heeft, raadde ons aan een omvormer te kopen voor minder Watt. Op het Canada prikbord werd me de formule Watt = volt x Amp uitgelegd, en als er inderdaad standaard een 15A zekering in de camper zit, dan klopt het wel dat de 300W omvormer te zwaar is. Ik heb nu een omvormer van 160W gekocht maar moet die nog uitproberen, en hij zou pieken tot 300 kunnen hebben - kunnen die dan nog altijd de zekering laten doorbranden?

Ben benieuwd of er iemand wat vanaf weet, alvast bedankt!

• Thijs G

Ja, wat een dom advies. Die 300Watt omvormer neemt alleen maar maximale stroom op als je hem ook met 300Watt belast! Als je hem dus belast met een laptop van b.v. 100Watt maakt het dus niet uit of je hem op die 300 of 160Watt aansluit. de stroomopname is bij beiden gelijk. Gauw terug brengen die 160Watt, zonde van het geld.

(15Ampere bij 12Volt= 180Watt )

• Marlies

dank je Thijs, dat dacht ik eerst eigenlijk ook. Maar heb je dan enig idee waarom de zekering toch springt?

• Thijs G

Als hij direkt springt als je de 12 Volt stekker er in doet zou het kunnen dat er kortsluiting ontstaat door een los kontakt in de stekker of de aansteker

Slecht/vuil kontakt van de aansteker aanluiting waardoor ook de stekker warm zal worden.

Te lage accu spanning waardoor de stroomsterkte (Ampere) hoger wordt.

Aanstekers zijn mijnsinziens niet de beste aansluitingen. Monteer hem ergens bij de boordaccu.

Ik neem maar even aan dat je (een beetje) technisch bent.