Camper kopen in duitsland

  • tamara

    Wij zijn druk bezig met het zoeken naar een leuke camper en hebben ook al bij duitse firma's geinformeerd over de mogelijkheid van het invoeren. Zij raden ons aan om op basis van een soort huur/koopcontract een camper aan te schaffen. Hierdoor zou het mogelijk zijn (volgens deze duitse firma) om in Nederland met een duits kenteken rond te mogen rijden.

    Heeft iemand ervaring met het kopen en het invoeren van een camper uit Duitsland?

  • Roy en Mariska

    Je kunt inderdaad een camper kopen in Duitsland. Deze wordt dan op een Duits kenteken gezet tot je deze invoert. Je wordt eigenaar van de camper. Het voordeel is dat je minder BPM hoeft te betalen. Je moet wel verzekering en wegenbelasting betalen. Bij invoer van de camper in Nederland die 1 jaar oud is, is het voordeel 27,5% over de BPM. Echter je mag er officieel niet mee in Nederland rijden zolang je op een Duits kenteken rijdt. Ook officieel niet stallen in Nederland. Ook niet even tijdelijk. Wel in alle andere landen maar NIET in Nederland. Met uitzondering dat je twee maal per jaar officieel toestemming kunt vragen via de Doauane voor een bepaalde periode. De dealer zal je eventueel één of meerdere huurovereenkomsten kunnen overleggen (tot de datum van invoer) die je kunt gebruiken in het geval je toch in Nederland rijdt en wordt aangehouden door de douane. Daarmee kun je aantonen dat je de camper huurt. Overigens blijft dit een “grijs” gebied. Beter is tot de datum van invoer gewoon niet In Nederland te rijden en te wachten. Of gewoon in Duitsland stallen (bijvoorbeel bij de dealer) en in Duitsland reizen.

  • boudewijn

    beste tamara, roy en mariska,

    wij zijn ook geinteresseerd in dit onderwerp

    staat de camper met duits kenteken dan op je eigen naam? of op naam van het bedrijf wat je de camper verkoopt.want als dat bedrijf in de problemen komt ben je je camper kwijt.(faillisement)

    Roy en Mariska schreef:

    >

    > Je kunt inderdaad een camper kopen in Duitsland. Deze wordt

    > dan op een Duits kenteken gezet tot je deze invoert. Je wordt

    > eigenaar van de camper. Het voordeel is dat je minder BPM

    > hoeft te betalen. Je moet wel verzekering en wegenbelasting

    > betalen. Bij invoer van de camper in Nederland die 1 jaar oud

    > is, is het voordeel 27,5% over de BPM. Echter je mag er

    > officieel niet mee in Nederland rijden zolang je op een Duits

    > kenteken rijdt. Ook officieel niet stallen in Nederland. Ook

    > niet even tijdelijk. Wel in alle andere landen maar NIET in

    > Nederland. Met uitzondering dat je twee maal per jaar

    > officieel toestemming kunt vragen via de Doauane voor een

    > bepaalde periode. De dealer zal je eventueel één of meerdere

    > huurovereenkomsten kunnen overleggen (tot de datum van

    > invoer) die je kunt gebruiken in het geval je toch in

    > Nederland rijdt en wordt aangehouden door de douane. Daarmee

    > kun je aantonen dat je de camper huurt. Overigens blijft dit

    > een “grijs” gebied. Beter is tot de datum van invoer gewoon

    > niet In Nederland te rijden en te wachten. Of gewoon in

    > Duitsland stallen (bijvoorbeel bij de dealer) en in Duitsland

    > reizen.

  • Roy

    De camper staat op naam van de dealer echter je verkrijgt bij de dealer waar wij de camper hebben gekocht ook een bewijs van eigendom. Officieel is dit niet nodig. Het namelijk inmiddels wettelijk geregeld dat als jij aan kunt tonen middels bankafschriften dat je voor de camper hebt betaald dat je daarmee ook eigenaar bent en blijft. Ook bij een faillissement van de dealer.

  • mat

    Als je de camper gewoon invoert, is er toch ook niets aan de hand. Er zijn uiteraard wel kosten aan verbonden maar e bent van het hele gezeur, zoals jij beschrijft af. Feitelijk belazar je gewoon de belastingdienst en deze slaat terug door te stellen dat je in Nederland niet zo maar met het diing mag rondrijden. Uiteraard is de kans dat je gepakt wordt minimaal omdat controles op buitenlandse kentekens nauweliks plaatsvinden. Controles op nederlands kentekens zijn al door de tijds druk minimaal. Juridisch kleven er nogal wat haken en ogen aan. Hoe formeel ben je eigenaar van de wagen. Wt gebeurt er als het bedrijf failliet gaat.Als eigenaar staat immers de garage waar je de wagen gekocht hebt als eigenaar vermeld.

  • annemiek

    laten we eerlijk zijn

    in vele landen wordt je *anders * behandeld en bekeken als je met een duits kenteken rijdt.mn. frankrijk en engeland wil je dat?

    gewoon legaal invoeren netjes bpm afdragen en je rijdt met een ned.kenteken.

    succes

  • Roy en Maris

    Natuurlijk kun je de camper gewoon invoeren maar dan loop je het BPM voordeel mis. De korting op de BPM voor een camper van 1 jaar oud bedraagt toch maar even 27,5%. Dat heeft overigens niets met belazeren te maken. Je maakt gebruik van de bestaande wet- en regelgeving. Je mag met een Duits kenteken 1 maal per jaar 14 dagen in Nederland rijden. Dit moet je dan wel even melden bij de douane.

  • Dominique

    Je kan misschie overwegen je camper te voorzien van een Belgisch kenteken. Wegentaks 127 euro per jaar, onbeperkt aan dagen/km rijgenot !!

  • maxxum

    Waarom zou je niet langer in nederland mogen rijden ,op basis van wat voor wet dan? Omdat je in nl staat ingeschreven misschien ? Je hoeft toch niet het koopkontakt mee te nemen. En je hoeft toch niet te zeggen dat je de eigenaar bent? Nergens staat geregistreerd dat je de eigenaar bent.

    De verzekering en wegenbelasting is toch de verantwoordelijkheid van de houder van het kenteken?

  • Roy en Maris

    Je mag als Nederlander niet met een vervoermiddel rijden met een buitenlands kenteken in Nederland tenzij je hiervoor ontheffing hebt. Wel mag je voor een bepaalde periode een camper/auto huren. Maar dan moet je dit wel aan kunnen tonen middels een huurcontract.