Camper schud met wegrijden

• Gerard

Sinds kort zijn wij via de particuliere verkoop in het bezit gekomen van een ingevoerde 8 maanden jonge Chausson Allegro 83 met een kleine 13000 km op de teller.

De Camper staat op een Renault 3.0 Dci Master basis.

tijdens het wegrijden doet het volgende zich voor de camper schud met de neus tijdens het optrekken.

Bij een kleine 30- 40 km per uur is het helemaal over en stuurt de camper gewoon goed.

Ik heb de camper al opgekrilt om te zien of er misschien een wielager wat speling vertoonde maar dat is niet het geval.

ook een slag in de band of iets degelijks sluit ik uit want dan moet hij dat ook doen bij een hogere snelheid.

wie heeft dit fenomeen ook en weet misschien de oplossing.

Gerard.

• Roy en Maris

Ik ben geen techneut maar wij hebben sinds kort een jonge Knaus Van Ti en ons is de 3.0 liter afgeraden omdat deze “te sterk” zou zijn voor de wagen. Er zou te veel vermogen vrij komen waardoor de auto onrustig rijdt. Ik vond het een redelijk argument maar spreek niet uit eigen ervaring.

Wellicht is dit het?!

• Gerard

Hallo Roy en Maris,

Het klinkt in eerste instatie wel aannemelijk maar onze camper heeft een 3.0 Dci liter motor en levert iets van 136 PK.

De nieuwere iets jongere versies van dit type hebben een 2,5 liter met 146

hierbij zal wel wat aan het motorvermogen zijn gedaan om het verschil van die halve liter te kunnen opvangen.

Maar dat zou dan ook inhouden dat die nog eens 10 PK extra hebben dus moet het denk ik nog erger zijn.

Ik heb al een idee gehoord dat het schudden wel meer voorkomt bij campers , dit zou veroorzaakt kunnen worden door het balanceerpunt tov de achterwielen.

bij bv een gemonteerd fietsenrek met fietsen zou het nog erger moeten worden.

Klinkt in mijn ogen ook logisch dat zou ook verklaren dat hij het enkel maar doet tijdens het optrekken en dan het gewicht van de neus vermindert tot het moment dat de camper weer meer gewicht op de voorwielen krijgt.

maar ik ben benieuwd of er meer camperaars met dit verschijnsel zijn.

in iedergaval bedankt voor de reactie

Gerard en Karin.