Wat kost het?

  • Lavendel

    Hallo.

    Ik ben helemaal nieuw hier.

    En ik wil graag wat info over het hebben van een camper.

    Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen (7 en 5).

    De vakanties zijn mij zwaar komen te vallen ivm de hoge prijzen voor bijv een vakantiehuisje (bungalow) of het huren van een (sta)caravan.

    Kamperen met een tent…daar heb ik het niet echt op….

    Ik ga liever met een caravan of een camper.

    Aangezien ik niet kan rijden met een caravan achter de auto (kan het misschien wel, maar durf het niet zo goed, denk ik), gaat mijn idee uit naar een camper.

    Maar wat kost een camper gemiddeld per jaar?

    De 1e aanschaf is het grootste bedrag, denk ik, maar dan komt er natuurlijk nog verzekering, stalling, keuring e.d. bij.

    Mijn voorkeur gaat uit naar een kleine camper (er moeten minimaal 3 slaapplaatsen aanwezig zijn).

  • Ron

    Vergeet ook het onderhoud en wegenbelasting niet, je koopt tenslotte een tweede auto. Hoeveel je daaraan kwijt bent verschilt heel sterk met de grootte, gewicht en leeftijd van de camper. Een camper is in ieder geval zo ongeveer het duurste kampeermiddel. Ben je zelf handig of heb je mensen in je omgeving die helpen dan scheelt dat natuurlijk ook nog.

    Hou er ook rekening mee dat het staangeld op campings in het hoogseizoen niet echt laag is. Je kunt ook naar camperplaatsen gaan, maar dat is voor kinderen toch minder geschikt.

    Al eens aan een vouwwagen gedacht?

  • Co

    Lavendel,

    Een camper geeft je het ultieme vrijheidsgevoel. Ik heb zelf ook een camper aangeschaft na mijn scheiding… Maar zoals mijn voorganger reeds aangaf, is het niet echt goedkoop. Voor mij weegt het gevoel van vrijheid nog steeds af tegen de kosten, maar je hebt inderdaad wel te maken met onderhoud, winterstalling, verzekering, een niet echt zuinig brandstofverbruik en inderdaad; campings zijn duur. Bij een beetje (boeren)camping moet je al snel rekenen op 20 euro per nacht in het voorseizoen. Wellicht is het een overweging om een oldtimer te kopen die op diesel rijdt. Je hoeft dan geen wegenbelasting te betalen en diesel is relatief goedkoop. Er is aanbod genoeg en dit is een gunstige tijd om een camper aan te schaffen. In het voorjaar worden ze voor meer geld aangeboden omdat de mens nu eenmaal impulsief is.

    Succes ermee

    Co

  • leo Peters

    Campers (second hand) zijn inDuitsland veeeeeeeeeel goedkoper. Je moet hem dan invoeren en laten keuren maar het scheelt enkele duizenden euri.

    kijk maar eens op de deutsche versie van marktpaats.

    Je kunt dan voor zo'n 10 tot 15duizend euro een redelijke camper kopen.

    sukses.

  • Lavendel

    Een vouwwagen…tja….

    Als ik aan een vouwwagen (of een tent) denk, dan heb ik altijd beelden van mensen die vechten met die stokken, scheerlijnen en haringen op mijn netvlies.

    Maar misschien moet ik me daar eens in gaan verdiepen….

    Probleem is dan alleen nog: het rijden met een aanhanger!

    Hmm, ik denk dat ik maar op zoek ga naar een leuke vent met een caravannetje (haha, zit ik hier alleen op het verkeerde prikbordje!!)

    Nee, zonder gekheid: Ik dacht ook dat dit de gunstigste tijd was om zo'n ding aan te schaffen. Dus ik ga nog even verder met neuzen.

    Bedankt voor de info.

    Ow, by the way: wat kost een stalling zo ongeveer per jaar? Voor een camper, caravan of vouwwagen?

  • fred

    Hoe moet die camper eruitzien? Wij rijden in een tot camper omgebouwde Iveco bus en wanneer we niet camperen rijdt mijn vrouw erin als prive auto. Daarmee hebben we dus geen stalling en dat soort kosten. We betalen gewoon het camper-kwarttarief wegenbelasting en ook is de bus als camper verzekerd. Ik heb het idee dat de kosten daarmee best meevallen. Het is dus noet zo'n camper waarbij de cabine schuil gaat onder zo'n brede bak. De bus is wel verhoogd maar rijdt daarmee nog altijd zo'n 100 km op 8 liter, 1 op 12 heet dat hier geloof ik. We gaan er in de zomer 3 weken mee op vakantie en daarnaast ook vaak weekeinden weg. Omdat er een pittige kachel in is gebouwd kunnen we ook wanneer het koud is van huis. We hebben een zg korte uitvoering en die is met 2 slaapplekken wel gevuld. Voor meer slaapplekken heb je meer aan een standaard buslengte. Voor de duidelijkheid: Ik ben zelf nogal lang en dus slapen we in de lengterichting van de bus. We hebben een bevriend echtpaar die allebei wat korter zijn en die slapen dwars. Daarmee kun je al gauw op een creatieve manier meer slaapplaatsen maken, en hoeft de bus dus niet te lang te zijn.

    Fred

  • Ron

    Er zijn vouwwagens die heel makkelijk op te zetten zijn. En wat het rijden betreft: het ding komt vanzelf achter je aan. Gewoon een kwestie van doen en wat oefenen. Maar als je er echt niet aan kunt wennen moet je het niet doen.

    Ik denk dat de tijd om gunstig een kampeermiddel te kopen (met of zonder leuke vent) wel ver voorbij is. De meeste staan nu weer in de stalling. Direct na de vakantie heb je meer keus.

    Wat stalling betreft: het is sterk afhankelijk van de regio en de manier van stallen. Ook de grootte speelt een rol, vaak zijn de prijzen per meter. Bij een boer onder een afdak kun je al voor €250 terecht. Je moet je dan wel afvragen of alles weer onbeschadigd terugkrijgt. Bij een goede afgesloten loods kan dat oplopen tot €500 en meer per jaar. Even zoeken dus. Voor mijn camper (7 meter) betaal ik €600 per jaar in een voormalige garage/werkplaats. Met een camper ben je overigens niet altijd welkom in een caravanstalling vanwege de brandstoftank (zegt men).

    Voor mijn vouwwagen betaalde ik destijds fl. 250.

    Op markplaats staan regelmatig advertenties voor stalling, dan kun je een indruk krijgen van de prijzen.

  • Lavendel

    Kijk, das ook nog eens een oplossing…

    Heb je daar foto's van?

    Mijn vader heeft ook een bus (mercedes Vito) en in principe zouden we daar ook in kunnen slapen.

    Weer een tip…ik ga dat ook weer eens goed overdenken.

  • math

    Ik heb een Volkswagen fabriekscamper met verhoogd dak. Ook mijn vrouw rijdt er al jaren in. Haar auto hebben we weggedaan. Eerst een “gewone” camper gehad maar de kosten om al onze verhikels op de weg te houden rezen de pan uit. Zodoende ook voor deze oplossing gekozen. Overigens, houd er rekening mee dat gemeentes moeilijk kunnen gaan doen als de camper geparkeerd staat op een parkeerplaats. In veel gemeentes is dat in de PPV opgenomen. Zo ook in onze gemeente. Je mag echter wel 3 dagen je camper op een parkeerplaats zetten. Na 3 dagen verplaats je hem een plek verder!

    Overigens wordt de soep helemaal niet zo heet gegegten zoals ze opgediend wordt. Ik heb tot nu toe nooit een probleem gehad en zal dat voorlopig ook wel niet krijgen. Volkswagen is natuurlijk relatief klein. Het wordt een ander verhaal als je gaat rijden in een camper van 7 meter. Maar ik denk ook niet dat je zo bakbeest voor het gewone reguliere woon-werk verkeer zult gaan gebruiken.