kan iemand mij vertellen hoe en waarvoor de grote rode sleutel onder mijn dasboord werkt kom er niet achter ik heb een fiatducate camperbus 1989
Kan het iets te maken hebben met het koppelen van 2 accubanken ?
Bij mij op de boot zijn er 2 circuits : een startaccu (enkel en alleen voor het starten van de motor) en een service accu-bank (voor de lichtjes en dergelijke).
De alternator op de motor laadt bij ons op de boot normaal gezien (stand 1) enkel de startaccu bij. Als we de rode sleutel omdraaien (stand 2), begint hij ook de service accu's bij te laden.
Tijdens het zeilen moet de sleutel terug op stand 1 staan, zodat de startaccu's terug losgekoppeld zijn van de serviceaccu's. Zo wordt er voor gezorgd dat de lichten, navigatietoestellen en frigo nooit de startaccu's gaan leegtrekken.
In nieuwere systemen wordt er gewerkt met een diodebrug. Die zorgt er voor dat de stroom maar in 1 richting kan lopen.
Misschien is dit op jou camper een gelijkaardig systeem. Als je inderdaad ook 2 accubanken in je camper hebt zitten, dan is de kans groot dat het zo'n systeem is. Even nameten met de Voltmeter, en je weet het in 5 minuten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?