laadvermogen

• acp

hallo allemaal, wij zijn bezig om een camper te kopen.

de camper weegt ± 3250 kg en is met c- rijbewijs te besturen.

aangezien wij geen c rijbewijs hebben wil de verkopoer de camper terug keuren naar 3500 kg . Heeft iemand hier ervaring mee? wij zijn een gezin van 4 , en

komen als we op pad gaan met deze camper waarschijnlijk wel boven de 3500 kg!

Weet iemand de gevolgen na aanhouding van politie die ons eventueel op de weegbrug zet ? of is er ook nog zoiets als een marge van10% o.i.d ??

Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.

m.vr.gr. Marjon

• Ron

Ik zou het risico niet lopen!!

Er zijn meerder gevallen bekend dat campers door de politie gewogen worden. Bij overgewicht moet je het extra gewicht kwijt voordat je verder mag. Bovendien krijg je een boete.

Veel erger nog: je kunt problemen krijgen met de verzekering bij een ongeluk. Het kan dan zomaar zijn dat de verzekering de schade niet dekt.

Laat je niets wijsmaken. Na herkeuring heb je volgens het kenteken maar 250 kg laadvermogen. Hoeveel wegen jullie met 4 personen? Het is overigens nog de vraag hoe dat gewicht bepaalt is. Meestal wordt een camper “leeg” aangeboden voor de keuring. Het werkelijke gewicht zou wel eens hoger kunnen liggen. Dan heb je aan een marge van 10% (als die er al is) ook niet veel.

Naar mijn mening heb je 2 opties: rijbewijs c halen of verder zoeken.

Dit is overigens een algemeen probleem, vooral met nieuwere campers.

• Aaike Spek

Hallo,

ik heb dus een teruggekeurde camper, dit lijkt inderdaad leuk, grote camper veel ruimte, ja dus na 8 jaar camperen afgelopen zomer in duitsland op de weegbrug.

Totaal gewicht met inzittenden gewogen, want deze zitten tijdens de reis in je camper dus 4000 kg!!!

Gevolg direct water= 100 kg afgelaten en nog een boete van € 70,-.

Hierbij nog het volgende, mijn camper heeft een technisch laadvermogen van 4000 kg en een oud toegestaan kentekengewicht van 3850 kg dus technisch kon de auto het aan maar met mijn rijbewijs mag je dus gewoon niet meer dan 3500 kg bereiden.

Als klap op de vuurpijl na ca 8 weken nog een bericht uit Flensburg (Dld) dat ik een punt heb in mijn rijbewijs ivm een (licht) vergrijp, hierbij ook nog een rekening van € 12,- om de kosten hiervoor te betalen.

Tip: zorg voor een camper met een ruim laadvermogen=100 kg per persoon dus 4 personen minmaal 400 kg.

Let op dat de camper gewogen is met alle accecoiares en kijk dus niet naar het gewicht op het kentekenbewijs alleen. Dit word vaak inderdaad laag gehouden ivm de te betalen wegenbelasting door allerelei zaken voor het wegen te verwijderen.