Vandaag een vervelend telefoontje gehad van klantenservice Renault.
Onze camper een Chausson Allegro 83 gebouwd op een Renault onderstel, heeft een klacht.
Bedoelde camper is door de Renault fabrieken afgeleverd 21 december 2005 als cabine met laadplatform aan de Chausson fabriek om te worden opgebouwd als camper.
Begin 2006 was de camper klaar voor aflevering en hijn werd afgenomen door een camper-bedrijf in Stuttgard als showroom model de camper is vervolgens in december 2006 verkocht en is op naam gezet in februari 2007 deze datum staat ook vermeld als eerste toelating op het kenteken bewijs ( dat wil zeggen vanaf die datum heeft hij z.n kenteken en is op naam gezet en kon voor de eerste keer de weg op ) logisch i zou ook een dergelijke auto pas in het volgende jaar op naam zetten want dan is het een 2007 ipv een 2006.
Wij hebben de camper middels een particulier aangekocht Oktober 2007.
dus in feite was de camper slechts een paar maanden oud gezien de 1e toelating, komt nog bij de kilometer stand van nog geen 15000 km.
En de werkelijk mooie staat van de camper hebben ons verleid om deze aan te kopen en is toen na de RDW invoer keuring in nederland op 1 November jl ingevoerd.
Echter in November begon ik iets te voelen in het stuur bij het optrekken het had het gevoel van een kleine slingering in een band of velg. maar deze bleken bij controle toch in orde.
Vervolgens heb ik de camper in December 2007 aangeboden aan de plaatselijke Renault dealer voor onderzoek/reparatie.
Deze konden aanvankelijk niets vinden en hebben toen besloten de aandrijfasssen te controleren, voor de rest hoefde we ons geen zorgen te maken.
Vervolgens hebben we camer in de winterstalling geplaatst tot afgelopen eind April.
we zijn toen een klein weekend met de camper weg geweest om te zien of alles wel naar behoren werkt.
Vervolgens een week naar Normandie en daar begon ik geluiden te horen in de voortrein wat gepaard ging met geklap en gekraak bij het scherp in sturen bij lage snelheid tot stilstand.
Je kent dat wel het sturen als je bv verkeerd bent gereden en moet omdraaien op een weg. veel sturen en steken.
Ik heb toen weer contact opgenomen met de plaatselijke dealer maar deze vertelde ons dat de garantie termijn is verstreken.
Ik heb de camper nog niet ter onderzoek/reparatie aangeboden want ik heb eerst Renault Nederland (de Importeur) een brief gestuurd.
Vandaag heb ik daar telefonisch antwoord op gekregen hoewel je twee jaar garantie hebt krijg je dat niet want de auto is niet in nederland gekocht of verkocht. en wordt de afleverdatum van de Renault Fabriek als 1e toelating gezien.
kortom we hebben een jonge camper met weinig kilometers maar de auto is niet in nederland geleverd dus jammer, het jaar dat hij is omgebouwd tot camper en als showroom object heeft gestaan word bij ons gezien als garantie termijn.
Dus ga ik zelf de Fusee kogels maar vervangen want dat is volgens mij het probleem , ik heb in onze week normadie zoveel Renault campers gezien maar bij geen een een dergelijke schuine wielstand dus zal er wel iets mis zijn met de fusee kogels de rest van de voortrein is wel zo zwaar uitgevoerd dat iets kapot of krom zal zijn uitgesloten is.kom nog bij dat je enkel de toespoor kan uitlijnen.
Dus als je een jonge renault Camper in bv. duitsland wil kopen besef dan goed dat je in nederland geen recht op de volle twee jaar garantie hebt.maar enkel vanaf de datum dat deze is afgeleverd aan de camperombouw fabrieken. en daar kan al snel een paar maanden tot een jaar tussen zitten.
Ik ben tevens verbaasd en teleurgesteld dat Renault Nederland niet achter zijn product staat gezien de houding die ze in deze hebben aangenomen.
Ik geloof dan ook niet dat ik snel weer iets waar renault op staat zal aankopen
Gerard.