Met of zonder hefdak?

  • Jan Mulleman

    Hallo camperbezitters,

    Mijn vrouw en ik overwegen een Mercedes Vito/Marco Polo camper (Westfalia) aan te schaffen. Deze heeft normaliter een hefdak. Nu zag ik onlangs een andere bouw: FSL. Deze zag er wel leuk uit, maar had geen hefdak.

    No word ik al vaak afgeraden om een Vito als camper te nemen (klein) en ik denk dat een Vito zonder hefdak alles nog kleiner maakt.

    Nu wil ik hier geen discussie uitlokken onder voor- of tegenstanders van een dergelijke camper, maar wie kan mij goede argumenten aandragen voor al dan niet een hefdak? Ja, twee slaapplaatsen minder. Maar dat is voor mijn vrouw en mij niet zo belangrijk. Maar ik denk aan bijvoorbeeld isolatie, onderhoud, kosten etc.

    En dan nog een vraag. Wie weet in Overijssel (Twente) een verhuurbedrijf (of particulier) die Vito campers verhuurt. Een proefvakantie van pakweg een week lijkt ons wel verstandig.

    Alvast dank voor de reacties.

  • Annie Peeters

    Geachte heer en mevrouw Mulleman,

    Uw vraag is wat het voordeel van wel of geen hefdak is voor een mercedes vito.

    Wij verkopen als klein bedrijfje regelmatig mecedes vito's marco polo 112CDI.

    Een van de voordelen van een camperbus is dat u er het gehele jaar in mag rijden tegen een kwart van het wegenbelastingtarief, maar dat mag alleen onder bepaalde voorwaarden, w.o. een bepaalde stahoogte bij het keukendeel en daarvoor heeft u dus absoluut een verhoogde bus of een hefdak nodig.

    Bovendien is een hefdak prettig vanwege die stahoogte zeker als u wilt koken of de wasbak wilt gebruiken. Daarnaast geeft het verkoeling in de zomer (snachts)

    V.w.b. de stabiliteit hoeft uzich geen zorgen te maken want een mercedes vito marco polo wordt al in de fabriek tijdens de bouw van de bus ingericht als camper.

    Een bijkomend voordeel van een merc.vito is dat de breedte van het bed iets meer is dan bij de meeste andere westfalia bussen, nl 1.28 cm.

    We hebben er zelf ook mee gecampeerd en ik kan u zeggen het slaapt zeer comfortabel. U heeft ook nog de mogelijkheid om er een voortent aan vast te maken die aan de achterkant afsluitbaar is voor als u een aantal dagen op een zelfde camping staat; U kunt dan wegrijden en de tent afgesloten laten staan.

    Als u nog steeds op zoek bent: we hebben op dit moment een mooie zwarte mercedes vito marco polo 112CDI staan van 2001, met nog maar 67.000 km op de teller Als u wilt kunt u me mailen of bellen. Ik kan hem alleen niet verhuren omdat hij nog op Duits kenteken staat en pas bij verkoop ingevoerd wordt.

    Maar kijken mag altijd.

    Groet

    Annie Peeters

    06-27016898

  • Leo van Eeechoud

    Geachte mevrouw/mijnheer Mulleman,

    Ik rijd een Marco Polo met hefdak en dat bevalt zeer goed.

    Wanneer je een beetje avontuur wilt kun je werkelijk overal staan. Vorige week nog in hartje Wenen (gratis parkeren in het w.e.). Wassen gaat in de wasstraat.

    Met een hefdak kun je het in Griekenland nog niet warm krijgen binnen.

    Door de grote schuifdeur zit je ook binnen buiten.

    De ruimte is meer dan genoeg en zeer praktisch benut.

    Zelfs voor een Bi-pot was er achterin nog plaats, erg handig wel.

    Met vriendelijk groet,

    Leo van Eechoud

  • Jan

    Leo,

    Dank voor jouw reactie.

    Jan

  • P.C. Eijgel

    heel eenvoudig: stahoogte

  • P.C. Eijgel

    heel eenvoudig: stahoogte. Zelf hebben we een door Holland Camperbouw omgebouwde Renault Trafic - met hefdak - en de vele voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen: beperkte sanitairmogelijkheden. Voor foto"s van de ombouw:

    http://picasaweb.google.nl/pceijgel

  • Frans Schraven ( FSL )

    Hallo

    Hallo ik heb uw verhaal gelezen ,en vindt het wel een compliment

    dat uw dacht ,dat de vito die uw gezien heeft geen hefdak had.

    Het hefdak van ons is namelijk in de vorm van het dak van de auto,dus niet zien.

    Zonder hefdak krijgt uw namelijk de vito of welke kleine bedrijfswagen dan ook ,niet op camper kenteken

    En dus ook geen kwartaal tarief.

    Let uw vooral op als uw een camper gaat kopen of ombouwen ,dat deze een meerpersoons kenteken heeft,indien je met 4 personen in de camper kan slapen,wil dit namelijk nog niet zeggen dat je met 4 personen in deze auto mag reizen .

    Uw kunt op het kenteken deel 1A zien hoeveel personen er in de auto mogen zitten .

    Indien het aantal personen niet duidelijk staat aangeven is het een 2 persoons kenteken

    Indien er de code s1 zitplaatsen staat,is het aantal zitplaatsen

    ook het aantal personen dat er mee mag reizen.

    Verder staat er ook op het kenteken of de bpm betaalt is,indien hier ooooooo staat vermeld is de bmp nog niet voldaan,ook al heeft de auto dan een camper kenteken,uw krijgt dan geen kwartaal tarief van de belastingen.

    Er worden op deze manier nogal wat campers aangeboden namelijk.kijk hier mee uit,de bpm kan een behoorlijk bedrag zijn.

    Mocht uw foto,s van ons ( slaap ) hefdak willen ontvangen

    dan even een mailtje met uw verzoek en omschrijving type auto

    en foto,s en prijzen worden uw toegezonden.

    Met vriendelijke groet

    Frans Schraven

    www.fsl.nl

  • Dick

    Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan. We beschikken over een Hobby camper van 6.50 meter en overwogen ook om over te stappen naar een MB Viano Marco Polo vanwege het gebruiksgemak in dagelijks woon-werk verkeer en wendbaarheid op vakantie.

    Wij hebben de afgelopen herfstvakantie daarom een week een MB Viano Marco Polo gehuurd om het eens te ervaren.

    Dit kan ik jullie zeker aanraden. Het is namelijk niet te vergelijken: een normale ‘fullsize’ camper van meer dan 6 meter of een Marco Polo (of VW).

    Alle voordelen die genoemd worden zijn helemaal waar; maar alle nadelen net zo goed. Proberen dus, zou ik adviseren.

    Overigens zou ik dan wel de Viano proberen; deze is 40 cm langer dan de Vito en in zo'n beperkte ruimte is dat heel veel. En bovendien: het rijdt als een limousine!

  • RudiR

    Hallo

    Ik heb een Viano met hefdak en ik wil echt niks anders.

    Vooral omdat je de auto in vrijwel elke parkeerplaats kwijt kunt (Hoogte 1.99 ingeklapt)

    het ziet er ook uit als een gewone auto niet als camper.

    Je kunt fatsoenlijk staan (uitgeklapt)

    Onderhoudt en kosten heb je er niet aan.

    we kunnen er met 2 personen en 3 kinderen in slapen

    De isolatie is inderdaad wel wat minder. Het is wel wat sneller koud binnen.

    FSL bouw ken ik niet. Maar hoop toch dat je iets kunt mijn mijn ervaring.

    groetjes Rudi