Kroatië

• William

Wij gaan dit jaar weer terug naar Kroatië . Nu met de camper daar we die verleden jaar nog niet hadden, We willen dit maal naar de watervallen van Split. Daarna via diverse eilanden weer richting Istrië om de laatste week nog even Slovenié . Nu hebben we verleden jaar al per auto het eiland KrK aangedaan en toen is ons plan geboren. heeft iemand deze rout al eens per camper gedaan ? Tips zijn uiteraard welkom.

Mvg, William

• Stuif

Hallo William,

Kroatië is ons als camperland niet zo goed bevallen, omdat je verplicht bent om op campings te staan en dat is niet het doel van de camper. Langs de kust zijn er mogelijkheden genoeg. Ook op kleine en hele kleine campings aan het water. Ze staan niet in een gidsje, maar je komt er gewoon lamgs. In de buurt van de watertervallen bij Split zijn er staanplaatsen in de “achtertuin” van verschillende mensen. Weer even kijken, want je komt er langs. Soms wordt er ook een dagtocht vanaf de camping aangeboden. Hartstikke makkelijk en leuk. Het park is fantastisch.

Eilanden zijn per veerboot goed te bereiken. Niet reserveren, gewoon gaan. Ze varen met een goede frequentie.

Onze algemene indruk: langs de kustweg voldoende faciliteiten, in het binnenland niets behalve bij de parken van de watervallen. Niet druk, dus voldoende ruimte, prachtige mensen en vriendelijk. De eilanden zijn het drukst, maar niet overvol maar soms ook niet erg aantrekkelijk, kaal. In het binnenland nog veel oorlogsschade aan de huizen en ik wordt daar depri van.

Slovenië kent in het Noorden het Triglav nationaal park. De route langs de rivier de Soca is prachtig en voorzien van heel veel kleine campinkjes. Kortom het is een boeiende reis en als je nog tijd hebt kan ik je een tripje naar Dubrovnik aanraden. Een hele mooie stad.

Ik hoop je een beetje wijzer gemaakt te hebben.

Groeten,

FRED

• ine-kar

Fred,

ik ben het niet helemaal met je eens zoals je het doel van de camper aangeeft.

Volgens mij is het doel van met een camper reizen ook in de eerste plaats genieten van je reis. Dat je daarbij vaak lekker vrij kunt staan is fijn, maar als dat in sommige landen niet gewenst of zelfs verboden is betekent dat toch niet, dat je reizen met je camper niet aan het doel beantwoord?

Ook wij staan vaak vrij, maar maken er geen probleem van als dat anders is. Genieten doen we toch wel.

Maar hierin zullen diverse meningen wel verschillen vermoed ik.

ine

• William

bedankt voor de reacties , natuurlijk geeft een camper een hoop vrijheid maar wij overnachten gewoon op campings ( zeker met een dochter van 13 jaar ) . Heb vroeger wel eens langs de weg gestaan maar dit is ons niet bevallen vandaar. Overnachten onderweg idem , pak gewoon rond een uur of 5 een camping zoals ik ook met de caravan deed. We willen de watervallen bezoeken en daarna richting zee , daarna via de eilanden terug. Ik heb genoeg campings gezien en stel niet van die hoge eisen voor een nacht. Wanneer ik langer blijf op een camping verblijf wil ik wel goede voorzieningen .

• Sara

Hallo,

En is er al iemand terug uit Kroatië?

Zo ja,zijn er nog tips voor trips en Do's and dont's?

Ik ga aankomende week voor het eerst en heb 2,5 week.

Dit was een last minute omdat onze auto kapot is en toen het idee kwam van een camper.

Dus weinig tijd om alles goed uit te zoeken.

B.v.d.Sara.

• William

Wij zijn terug uit Kroatie , via Passau en Maribor naar Zadar gereden. Via de diverse eilanden weer terug . Eiland Pag niet vergeten als je de tijd hebt . Daarna hebben wij Krk aangedaan. Wij gaan al jaren naar Kroatie maar nu met de camper was helemaal super. Diverse campings aan gedaan en ze waren allemaal op campers ingericht. Succes

• Wendy

Hoi William,

Dat lijkt ons een erg mooie route. Heb je die nog ergens op mail staan en zo ja, zou je dit ons dan willen mailen?

We zijn al vaker met onze camper op pad geweest maar dit jaar willen we (voor het eerst) naar Kroatië.

Hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Wendy

• De Jonghe Patrick

Hallo,

Ik ben van plan om in juli naar Kroatie te gaan met de motorhome. Wij zijn met zijn drieen (ik, mijn vrouw en zoon van 18)

Heeft iemand ervaring hieromtrent wat betreft bezienswaardigheden, wild kamperen, kamperen op een camping, campingprijzen, vandalisme enz…

Is het een duur land?

Kortweg, is een motorhome reis naar Kroatie een aanrader?

Groetjes, patrick