Ik ben in het bezit van een landrover die de fabriek heeft verlaten als pick-up.

De wagen heb ik, voordat ik deze bij de rdw aanbood, aangepast naar een hard-top. Dat was zo'n 7 jaar geleden in 2003.

Ondertussen had ik de wagen aangepast naar een 5 deurs ( het is net mecano die landrovers) en vervolgens naar de RDW voor een keuring naar kampeerauto, keurig (rest-) bpm betaald en aan de douane gevraagd of zij, samen met de rdw inspecteurs wilden controleren of mijn auto inderdaad voldeed aan het kwarttarrief. Dat was het geval en deze werd aangevraagd.

In februari kreeg ik controle en de ambtenaar wist mij te vertellen dat de auto niet aan de inrichtingseisen voldoet.

Alles zit er in ( bedden, aanrecht, etc. etc.) voldoende dokumentatie kunnen overleggen, vakantiefoto's etc.etc. De man vertelde dat de binnenhoogte van 130 niet gehaald wordt, ondanks dat er een dakverhoging op zit. Het is een Dormobile conversie met een klapdak naar de zijkant. Omdat er in de belasting “documentatie ” staat dat een Hard-Top Landrover sowieso niet fabrieksaf de 130cm binnenhoogte haalt zal deze wagen nooit in aanmerking kunnen komen voor het kwarttarrief.

Nu is mijn vraag; Ik bedacht mij laatst dat de inrichtingseisen tbv een pickup als basis met een kampeerautoconversie altijd 170 hoog binnenruimte moet zijn of mag dat ook 130 zijn en met behulp van een hefdak de 170 gehaald kan worden.

Groet!

Paul