gewicht camper

• henry

ik ga misschien een knaus 708g kopen maar deze heeft een ledig gewicht van ongeveer 3300 kg

dus ik zit dan al gauw aan de 3500 kg.

klopt dit of mag ik die overschrijden?

wie kan mij adviseren over dit probleem.

met vr. gr.

henry

• peter

Henry,

wij zitten ongeveer in het zelfde schuitje. Officieel mag je de camper gewoon rijden; volgens de wet mag je maar 200 kilo laden: dat is een volle watertank, 2 gasflessen en wat proviand. Lastig rijden zonder bestuurder…

Logischer is om af te gaan wat er op het kentekenbewijs staat. Is de auto gekeurd op 6 personen, dan mag je gevoeglijk aannemen dat je de 3500 wel moet overschrijden. Volgens mij is er geen jurispredentie van bekend omdat de controles op campers niet zo vaak wordt uitgevoerd.

Succes in ieder geval.

Peter

• Dennis

Met het totaal gewicht zou ik maar uitkijken.

Want heb je een klein gewoon rijbewijs voor personen autos, dan mag je tot 3500 gewicht hebben totaal en dit besturen. Ga je fors overbeladen (bijv 200kg) , dan kan de verzekering zeggen bij grote schade dat je je niet hebt gehouden aan de wetgeving en kunnen ze over gaan tot het niet uitkeren van het schadebedrag.

Als je zwaarder bent dan die 3500 dan ben je genoodzaakt om een groot rijbewijs te hebben , met de bijbehorende borden achter op de camper enz, mits de camper dit technisch ook kan hebben (regels RDW).

Overschrijdt je het maximaal toelaatbaar gewicht (en die controles komen heus wel voor) dan moet de camper dit ook technisch kunnen hebben , anders heb je aan een groot rijbewijs nog niets.

En dan nemen ze je kenteken in , totdat je zoveel uit de camper hebt gehaald, tot je weer op de 3500 kg zit. Met een leuke boete natuurlijk, maar dat varieerd weer naar percentage van over belading.

Anderzijds zijn wel vele campers overbeladen en hangen in de kont, maar zonder risico is het zeker niet