vrij kamperen

• Henk Woortman

Beste camperbezitters.

Mijn vrouw en ik ( rond de zestig) zijn tot nu toe actieve fietskampeerders. Tent achterop en een aantal weken achter elkaar trekken. Tot zover verschillen we niet zoveel van camperbezitters. Onderling zijn we het niet altijd eens over mijn passie om vrij te kamperen. Zo maar ergens achteraf op een mooi plekje of met toestemming van de eigenaar. Mijn argument om tot de aankoop van een camper over te gaan ligt vooral in de mogelijkheid om vrij te kunnen kamperen. Mijn vrouw ziet het ook wel zitten. Liever niet in een klein tentje, maar wel in een camper. Ik houd niet zo van volle campings en camperplaatsen. Ik zal er niet aan kunnen ontkomen voor het legen van toilet, het inslaan van water, etc. Eigenlijk dacht ik dat een camper wat vrij kamperen betreft de oplossing zou bieden. Veel meer dan een caravan of tent. Zie ik dat goed of zit je met een camper net zo vast en kan ik dan misschien beter een grote tent of caravan aanschaffen. Hoe is uw ervaring met vrij kamperen? Wie heeft veel ervaring mee en kan ons informatie geven over vrij kamperen? Als het niet mogelijk is om regelmatig “ergens”je camper neer te zetten vervalt voor mij eigenlijk het argument om er één te kopen. Bedankt voor jullie reacties.

Henk Woortman

• Abel

Alleen in Nederland doen ze moeilijk .In het buitenland mag je bijna overal staan en de moderne campers zijn van alle gemakken voorzien

• Hans

Hallo, ook wij hebben voor dezelfde keus gestaan en wij genieten inmiddels al vele jaren met vrij kamperen in een camper. Wij zijn hier razend enthousiast over en hebben nooit problemen meegemaakt of van medereizigers gehoord. Wel eens reakties van via via maar dat zegt ons niet veel.

Wij gebruiken 2 gidsen waar het vrije camperen wordt beschreven. Facile-en-route en een gids van de Franse camperclub, deze zijn bij de anwb verkrijgbaar.

Verder leer je vanzelf (met een beetje initiatief) de vrije plekken op te snorren. Wij houden er rekening mee dat je nooit voor de woning van mensen staat, of bij een uit- inrit of vlak bij een restaurant of iets dergelijks. Verder op zaterdag nooit bij een kerk enz. Vergeet niet dat in België, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal je op elk parkeerterrein mag staan. Reken er wel op niet langer dan 1 of 2 nachten. Vraag ev aan de bewoners of ze er problemen mee hebt maar wij hebben nog nooit een negatieve reaktie ontvangen.

In Duitsland zijn ontzettend veel vrije camperplekken. Ook in Facile-en-route staan ze beschreven.

Je kunt in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Portugal indien je geen plek vindt altijd op de parking van een warenhuis (Aldi, Super-marché) ed staan. Verder altijd bij sporthaallen en misschien gek, bij begraafplaatsen (hier is altijd water!!) maar dat vinden wij eigenlijk geen optie, maar in het zuiden van Europa zijn vaak mooie plekken waar het niet “luguber” over komt. Zelf zijn we niet zo happig op zo'n plek.

Wat ook interessant kan zijn is kamperen bij de Franse boer. De adressen zijn vaak zoeken, maar altijd leuk en vaak sta je hier alleen, maw in ieder geval erg rustig.

Al met al, je moet het ervaren en je krijgt er zelf een neus voor.

Zelf gaan we nooit in juli en augustus en dan hebben wij zelden pcamperplek problemen.

Succes met jullie keus.

Groeten

Hans vd Star

• Zels Louis

Alvast bedankt voor je gegevens die wel van pas zullen komen. Hoe zit het eigenlijk in Nederland wat het vrije camperen aangaat.

Gr. Louis

• ine

Ook die plaatsen staan aangegeven in Facile en Route.

Verder stellen een aantal leden van NKC ook een plekje op hun terrein beschikbaar om te overnachten.

Sinds 6 jaar “camperen” wij en ook graag vrij en hebben nog nooit problemen gehad.

Inderdaad (o.a. in Frankrijk, maar ook elders) zo nodig bij sporhallen, op kerkpleintjes (niet op zaterdagnacht) en op parkings van begraafplaatsen ( voor ons niets lugubers aan, maar juist vredig en rustig). Maar ook op hoogvlaktes en in de bergen en beetje buiten de bewoonde wereld. Allemaal fijn.

Ga niet staan bij grote parkeerplaatsen, steden en uitgaansgelegenheden.

Wij vertrekken, zodra een plek voor ons “ niet goed voelt”. Daar is geen defenitie voor!

We camperden vrij in Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Italie, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Wales. Staan waar dat gewenst/verplicht is ook op zogenaamde GOP-s. Zijn ook hele fijne plekjes bij!

We wensen jullie nog veel plezier!

ine en jan

• miene

Hoi,

Stuur maar een mail als je onze ervaringen wilt horen. Wij camperen nu 4 jaar en bijna altijd waar het ons goed uitkomt: Dit jaar 6 weken Spanje/Portugal en 1 camping gehad…. ( om te wassen!!!)

gr Miene

• lona

Hallo Miene

Mag ik zo vrij zijn om te vragen naar jullie ervaringen, we willen n.l. in de maand december de kerstdagen en oud/nieuw jaar in spanje doorbrengen en willen het liefst ook vrije plaatsen, waar ook onze hond (mechelse herder)het naar zijn zin zal hebben.

Wij camperen pas een jaar of drie en zijn altijd op zoek naar nieuwe belevenissen.

Ik hoor graag van U.

Groetjes,

Lona

miene schreef:

>

> Hoi,

>

> Stuur maar een mail als je onze ervaringen wilt horen. Wij

> camperen nu 4 jaar en bijna altijd waar het ons goed uitkomt:

> Dit jaar 6 weken Spanje/Portugal en 1 camping gehad…. ( om

> te wassen!!!)

>

> gr Miene

• miene

Hallo Lona,

In Spanje kun je niet zo vrij kamperen in de natuur als in Portugal. Er zijn wel saniestations maar niet zo veel als in Frankrijk b.v. Wij gaan meestal de natuur in of een berggebied. Als er geen verkeer te zien is slaan we een landweggetje in en dat is het dan. Of dat zo geschikt is voor de hond vraag ik me wel a. fOf het ook aan te raden is in december zou ik niet uit eigen ondervinding weten. Ook aan de rand van een dorpje, bij een kerkje of begraafplaats zijn mogelijkheden. Water halen we meestal bij de tankstations al komen we daar ook wel eens mee op de koffie: altijd eerst vragen of het drinkwater is en dan nog in een wit bekertje testen: wij hebben in de tank nog ijzeroer zitten van een foute lading water….

gr Miene

• lona

Miene

Bedankt voor je info

Misschien meer info per prive e-mail, lijkt je dat wat.

Ik hoor het wel.

Groetjes,

Lona

miene schreef:

>

> Hallo Lona,

>

> In Spanje kun je niet zo vrij kamperen in de natuur als in

> Portugal. Er zijn wel saniestations maar niet zo veel als in

> Frankrijk b.v. Wij gaan meestal de natuur in of een

> berggebied. Als er geen verkeer te zien is slaan we een

> landweggetje in en dat is het dan. Of dat zo geschikt is voor