Camper kopen in duitsland

  • Roy en Maris

    Nog even ter aanvulling.

    Rijden in een auto met buitenlands kenteken

    Als u in Nederland woont, mag u niet zomaar in een auto met buitenlands kenteken rijden. Zelfs als u pech krijgt in het buitenland en met een auto met buitenlands kenteken terug naar huis rijdt, mag u maximaal 2 dagen met deze auto in Nederland rijden. U kunt namelijk aangehouden worden. De Belastingdienst legt u als bestuurder een naheffing BPM (registratiebelasting) op en dan maakt het niet uit wie de eigenaar is van de auto. De hoogte van het BPM bedrag is gebaseerd op de nieuwwaarde en de leeftijd van de auto zoals deze in Nederland geldt en niet op het aantal dagen dat u de auto in Nederland heeft gebruikt. Het gemiddelde BPM bedrag voor een middenklasse auto bedraagt al gauw € 5.500. Ook als u de auto na bijvoorbeeld de aanhouding niet meer rijdt, moet u het BPM bedrag toch betalen. De Belastingdienst heeft zelfs de mogelijkheid u naast het verschuldigde BPM bedrag ook nog een boete op te leggen. De boete kan oplopen tot 100% van het te betalen BPM bedrag.

    In andere Europese Lidstaten is de periode van 2 dagen veel langer, soms wel zes maanden. De Nederlandse overheid is inmiddels door de Europese Commissie (EC) benaderd, omdat zij vindt dat de Nederlandse overheid het (buitenlandse) verhuurmaatschappijen moeilijk maakt om zaken te doen met inwoners van Nederland die gedurende een korte periode willen rijden in een auto met een buitenlands kenteken. De Nederlandse overheid belemmert volgens de EC het vrije verkeer van diensten en dat is niet toegestaan.

    Het Hof Den Bosch (Hof) heeft recent vergelijkbare vragen aan het Hof van Justitie gesteld. Zij heeft een praktijksituatie voorgelegd en daarbij aangegeven dat de periode van 2 dagen onredelijk kort is. Daarnaast stelt het Hof dat het verschuldigde BPM bedrag in geen verhouding staat tot het aantal dagen dat met de auto gebruik is gemaakt van de Nederlandse weg. Nu moeten we afwachten wat het antwoord van het Hof van Justitie is.

    Gezien de financiële consequenties is het voorlopig niet raadzaam om als inwoner van Nederland voor een langere periode in een auto met een buitenlands kenteken te rijden. Voorzichtigheid is geboden.

    Bron: Van Huffelen & Meenink

  • ton

    Hoi Ik wil een camperbusje invoeren

    heeft iemand een draaiboekje ter overname

    groet Ton

  • emil

    mag ik een camper kopen op mijn broer zijn naam, deze heeft zowel in deutseland en nederland een woonadres, mag ik dan wel met mijn aangekochte camper op mijn broers naam met deuts kenteken in nederland rond rijden.

  • Peter Schutter

    Hallo,

    Stel je koopt een camper in duitsland en je stalt hem ook in duitsland (je komt dus nooit in nederland) .

    Kan dit voor langere tijd ( b.v. 2 jaar ) ?

    Betaal je dan ook wegenbelasting of zit dit bij de brandstofprijs inbegrepen?

    Moet je de camper dan in duitsland verzekeren en kan dit als nederlander?

    Graag info,

    Groet peter

  • Pieter Veldmann

    U mag volgens de Nederlandse wetgeving alleen rechtstreeks van de Duitse grens naar uw huis rijden.En andersom alleen om uw camper bij te laden. U mag niet van de route afwijken en ook niet overnachten in Nederland.

    gr Pieter

  • j.a. michels

    ik zou graaf meer info willen hebben over het invoeren van een camper uit duitsland naar nederland

    vr. gr . hans michels. te ASSEN

  • ilse

    Wij hebben een camper gekocht in Duitsland, we wonen in Belgie. Invoeren is absoluut geen probleem geweest. Rijden met een Duits kenteken voor langere tijd lijkt me niet evident, informeer daarvoor eventueel bij de douane.

  • Joska

    Ben benieuwd of je al weet hoe het werkt. Ik ben n.l. ook geinteresseerd om een camper in Duitsland te kopen. Vr.groeten Joska Assen

  • cor.J.Heijkoop

    Het is in Nederland niet toegestaan om met een buitenlands kenteken te rijden .Wordt je aangehouden door de douane dan wordt het voertuig in bewaring genomen en moet je DIRECT BPM en een vette boete betalen en het voertuig aanmelden voor kenteken keuring.Huurkoop is altijd gevaarlijk als je door omstandigheden een keer telaat of niet heb kunnen betalen kunnen ze de huurkoop opzeggen en heb je een hoop geld verloren.Bij het overde kop gaan van het bedrijf en het voertuig wordt inbeslag genomen ben je het voertuig echt kwijt indien het op naam van het bedrijf staat.Koop een voertuig in Duitsland altijd met alle boekjes er bij en controleer de gegevens bv CHASSISNUMMER en het beste is om deze ook met ASU en TUV tekopen of als deze nog geldig is.Indien je er een aan de grensstreek koop kun je vragen of de eigenaar deze naar jou toe wil rijden of je moet een oprijwagen hebben of huren.Er zijn nog meer regeltjes maar kijk even op de site van de RDW en Douane hier staan een hoop gegeven op die belangrijk kunnen zijn en waar je ook je voordeel mee kunt doen.M.V.G.Cor.

  • PIET

    Hoi allemaal

    Ik heb een vraag ik wil graag een camper kopen uit duitsland wie weet er voor mij een paar goede seite"s met een ruim aanbod een soort marktplaats ofzo.

    groet piet